Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Ik ga akkoord

Nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van interessante trainingen, events en ontwikkelingen?
Ontvang onze nieuwsbrief!

Ervaren specialisten Maatwerk E-coaching Resultaatmetingen

Betrokken medewerkers… liever niet?!

Betrokken medewerkers… liever niet?!

Zo, tijd voor een nieuw blog van mijn kant! Ik neem je graag mee naar een evaluatiegesprek New Time Management van enige tijd geleden. Logischerwijs vroeg de opdrachtgever me al vrij snel hoe ik de training had ervaren en of me nog zaken in het bijzonder waren opgevallen. Jazeker, de functiedoelen van mensen waren namelijk hartstikke concreet. En dat vind ik persoonlijk één van de belangrijkste uitgangspunten om succesvol te zijn in je werk. Zonder doel is immers alles wat je doet goed… of fout!

Betrokkenheid 
Ik vertelde hem daarnaast dat het me opviel dat medewerkers erg betrokken waren bij het bedrijf. Werkelijk iedereen had een ongekend hoge commitment, was bereidt om altijd dat stapje extra te zetten voor de klant. Ook waar dat betekende dat je bijvoorbeeld langer door moest werken.

Zijn reactie? ‘’Dat heb je goed gezien, mooi hé! ‘’

Ja, zeker weten! En toch.. het heeft ook een keerzijde. Ik licht het je graag toe aan de hand van een blog dat ik eerder schreef over het Pareto-principe, ook wel de 80/20 regel genoemd. In het kort… Meneer Vilfredo Pareto (1906) stelde vast dat 80% van de bezittingen in Italië in handen was van 20% van de bevolking. Deze regel is later veralgemeend:

  • 20% van de klanten is vaak goed voor 80% van de winst.
  • 20% van mijn kleding draag ik 80% van de tijd.
  • 20% van de automobilisten veroorzaakt 80% van de ongelukken.
  • Etc.

Werktijd – Energie
Wanneer je dit principe op je eigen werkdag toepast betekent het dat een klein deel van je werktijd cq. Activiteiten, verantwoordelijk is voor de meeste resultaten. Onderstaande figuur laat het goed zien: in 2o% van je tijd behaal je 80% van je doel.

20 80

Elke tijd en energie die jij nog in een klus steekt vanaf het omcirkelde punt in de figuur noem ik een afnemende meeropbrengst. Steeds meer input, steeds minder resultaat! Terugvertaald naar die medewerkers die vanuit hun betrokkenheid altijd voor de 100% gaan en het allerliefst nog een stapje extra zetten… Hoeveel resultaat leveren al die extra inspanningen écht nog op? En als de klant later nog eens terugkomt, liggen de verwachtingen dan niet bij voorbaat al hoger? In dat geval moet je nóg een stapje extra zetten om die weer te overtreffen… Wellicht een mooi punt om ook eens voor jezelf over na te denken. Succes deze week!

Lauri Broekhuis, FocusXL

Benieuwd naar andere ideeën over hoe jij tijd kunt besparen en je werk goed organiseert? Schuif dan aan bij onze gratis Lunch & Learn New Time Management op donderdag 14 juli aanstaande. We starten om 12:00 uur en ronden om 14:00 uur af. Inschrijven kan door een mail te sturen naar info@focusxl.nl of bel 0547-745005. Je bent welkom!

Kennismaken met ons?

Yvette Holtkamp

Vraag het aan
Yvette Holtkamp

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×