Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Ik ga akkoord

Nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van interessante trainingen, events en ontwikkelingen?
Ontvang onze nieuwsbrief!

Ervaren specialisten Maatwerk E-coaching Resultaatmetingen

De kracht van woorden!

De kracht van woorden!

Nieuwe week, nieuw blog! Om te beginnen neem ik je graag mee in een klein experiment…

Stel je voor dat Nederland zich voorbereidt op een ongewone en uiterst gevaarlijke ziekte. De voorspellingen zijn dat er zeker 600 mensen aan deze ziekte zullen overlijden. Er wordt dan ook hard gewerkt aan een effectief medicijn. Op dit moment zijn er twee mogelijke behandelprogramma’s opgesteld. Wetenschappelijke analyses hebben voor beide opties de volgende consequenties vastgelegd:

  • A: Als we deze behandeling volgen, zullen er 200 mensen blijven leven.
  • B: Als we deze behandeling volgen, is er 1/3 kans dat alle 600 mensen blijven leven en 2/3 kans dat niemand blijft leven.

Mijn vraag aan jou: naar welk behandelprogramma gaat je voorkeur uit?

Ik ben benieuwd naar je keuze. Hoewel, ik denk dat ik het al weet: antwoord A. Toen dit dilemma begin jaren ’80 namelijk grootschalig aan mensen werd voorgelegd, koos maar liefst 72% voor dit antwoord (Tversky en Kahneman, 1986). Waarom? Als het gaat om winst (blijven leven), kiezen we liever voor de zekerheid van optie A, dan de onzekerheid van optie B.

In een variant van dit vraagstuk werden de twee behandelprogramma’s net iets anders geformuleerd:

  • 1: Als we deze behandeling volgen, zullen er 400 mensen sterven.
  • 2. Als we deze behandeling volgen is er 1/3 kans niemand zal sterven en 2/3 kans dat 600 mensen sterven.

Waar denk je dat de voorkeur van de deelnemers in dit experiment naar uitging? Juist, antwoord 2 (78%). En dat terwijl behandeling A en 1 gelijk zijn aan elkaar en behandeling B en 2 ook. Het opmerkelijke verschil zit puur in de formulering. Wanneer de nadruk ligt op verlies (sterven), nemen we liever het risico van optie 2, dan dat we kiezen voor de zekerheid van optie 1.

Waarom ik dit onderzoek met je deel? Omdat ik je graag wil laten zien dat de manier waarop je dingen beschrijft aan- of zegt tegen een ander, systematisch kan leiden tot andere reacties. In de psychologie wordt dit ook wel framing genoemd. Een frame is niets anders dan een bril waardoor je naar de wereld kijkt (‘een mindset’). Soms ben je, je bewust van deze bril, en soms ook niet.

Het mooie van framing is dat het één van de krachtigste beïnvloedingstechnieken is die er bestaan. Wil jij weten hoe je in jouw werk nog beter gebruik kunt maken van de kracht van woorden? Hoe je, je aanbod nog sterker kunt neerzetten? Écht verbinding maakt met de klant? Een elevater pitch houdt die blijft hangen? Neem dan contact met ons op om eens vrijblijvend kennis te maken en te kijken naar de mogelijkheden. Je bent welkom!

FocusXL
Lauri Broekhuis

Kennismaken met ons?

Martin Beld

Vraag het aan
Martin Beld

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×