Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Ik ga akkoord

Nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van interessante trainingen, events en ontwikkelingen?
Ontvang onze nieuwsbrief!

Ervaren specialisten Maatwerk E-coaching Resultaatmetingen

(Deleg)Eren

(Deleg)Eren

“Delegeren kun je leren”. Dat klinkt makkelijk en dat is het ook! Hoe vaak vraag jij je partner om de vuilnis buiten te zetten? De vaatwasser uit te pakken? Boodschappen te halen? Het licht uit te doen? In mijn geval is het antwoord, regelmatig.

Hoe komt het dan toch, dat we dit in ons werk best lastig vinden?

Vorige week gaf ik een training New Time Management aan een groep leidinggevenden. Allen hadden zij een drukke agenda en vele balletjes hoog te houden. Ik vroeg hen 10 activiteiten op te schrijven die zij de afgelopen dagen hadden verricht. Vervolgens stelde ik de vraag: Kijkend naar de effectiviteitsmatrix van Eisenhower, in welk vakje horen jouw activiteiten thuis?

Verrassend genoeg kwam eenieder tot inzicht dat ze 1 of meerdere taken hadden verricht, welke ook gedelegeerd konden worden!

Als ik kritisch naar mezelf kijk, overkomt het mij ook regelmatig. Maar, waarom wil ik het zo graag zelf doen? Ik wil anderen niet tot last zijn, ik vind de taak leuk om te doen, uitleggen kost meer tijd dan het zelf doen etc. Herkenbaar?

Ik denk het wel. Op het eerste oog is er ook niets mis mee, tenzij je echt ‘verzuipt’ in je werk. Toch verwoordde één van de deelnemers heel treffend: “Wanneer je als leidinggevende taken niet delegeert, zien medewerkers je continue rennen en vliegen terwijl zij zelf rustig toekijken”.

Daar raakte hij een mooi punt: Learned Helplessness. Ofwel, aangeleerde hulpeloosheid. Wanneer je als manager of leidinggevende taken altijd bij jezelf houdt, leer je, je medewerkers dat zij blijkbaar niet capabel genoeg zijn om deze taken uit te voeren. Gevolg? Een gevoel van onzekerheid; “ik zou deze taak wel willen uitvoeren, maar ik kan het niet!”.

Conclusie: Vaak vinden we delegeren lastig en heeft het woord een wat negatieve lading. Nergens voor nodig! Zie delegeren als een vorm van eren. Jij geeft je medewerkers het vertrouwen dat zij de taak met succes kunnen volbrengen.

Dat voelt lekker voor je team en geeft rust voor jou!

Succes!

FocusXL
Lauri Broekhuis

Aan het denken gezet en wil je meer weten over delegeren en werken aan jouw managementvaardigheden? Kijk eens op onze website naar onze trainingen of neem contact met ons op via 0547-745005. Je bent welkom!

Kennismaken met ons?

Bart Sauer

Vraag het aan
Bart Sauer

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×