Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Ik ga akkoord

Nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van interessante trainingen, events en ontwikkelingen?
Ontvang onze nieuwsbrief!

Ervaren specialisten Maatwerk E-coaching Resultaatmetingen

Het IKEA effect

Het IKEA effect

Het is alweer half juni en dus de hoogste tijd voor een nieuw blog! Dit keer deel ik graag een verhaal met je dat me is bijgebleven vanuit mijn studie psychologie…

Begin jaren ’50 werd in de Verenigde Staten voor het eerst een kant-en-klare cake mix geïntroduceerd. Een prachtig product in de ogen van de makers: een beetje water toevoegen en bakken maar! Toch bleek het product niet aan te slaan…

Waarom? De consument vond het recept te simpel. Op deze manier was het bakken van een cake bijna vals spelen. De makers besloten daarop het recept een klein beetje aan te passen: naast water moest je nu ook een ei toevoegen en door het beslag kloppen.

Schot in de roos! Het toevoegen van dit doe-het-zelf element zorgde ervoor dat we weer het gevoel kregen écht zelf een cake te bakken. Een forse stijging in de verkoop was het gevolg.

In de psychologie wordt deze gebeurtenis verklaard door het zogenaamde IKEA-effect: we waarderen zaken meer wanneer we er zelf energie in hebben gestoken. Zelf een kast in elkaar zetten, zorgt ervoor dat je meer tevreden bent met het eindresultaat.

Waarom ik dit verhaal met je deel? Omdat het een waardevolle les bevat. Of je nu een nieuw product op de markt wilt brengen of een voorstel voor een klant aan het schrijven bent: betrek je doelgroep in het proces van het ontwerpen, bouwen of afstemmen en je hebt meer succes!

Twee vragen voor jezelf:

  • Denk terug aan een situatie waarin je de deal met de klant nét misliep: Welke belangrijke besluitvormers zijn niet betrokken geweest bij het ontwerpen van de oplossing?
  • Welk doe-het-zelf element kun je toevoegen aan jouw sales-benadering?

Onthoud dat je samen tot het beste resultaat komt. Oftewel…“Vertel het mij en ik zal het vergeten, laat het mij zien en ik zal het herinneren, betrek mij erin en ik zal het begrijpen”. Succes!

FocusXL
Lauri Broekhuis

Nieuwsgierig en wil je jouw sales kwaliteiten naar een hoger niveau brengen? Op onze site vind je een breed scala aan praktische trainingen op het gebied van klantgericht denken en doen. Voor meer informatie kun je natuurlijk ook altijd contact met ons opnemen via 0547–745005. We horen je graag!

Kennismaken met ons?

Wendy Bruggeman

Vraag het aan
Wendy Bruggeman

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×