Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Ik ga akkoord

Nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van interessante trainingen, events en ontwikkelingen?
Ontvang onze nieuwsbrief!

Ervaren specialisten Maatwerk E-coaching Resultaatmetingen

Je ogen die je verraden?

Je ogen die je verraden?

Oogcontact maken is een belangrijk onderdeel van de lichaamstaal. Je kent ongetwijfeld de uitdrukking ‘de eerste indruk telt’. Veel mensen zijn zich niet altijd bewust van de diverse signalen die ze met het maken van oogcontact verzenden. Evenals dat je een beeld vormt van iemand die je voor het eerst ziet. Dit doe je vaak onbewust en is vaak berust op een intuïtie. In deze blog ga ik in op twee voorbeelden, waarbij het oogcontact maken een belangrijk onderdeel is van de kennismaking en samenhang hiermee met het thema gastvrijheid.


Oogcontact door vader Abt

Wanneer het maar even kan,  reis ik eenmaal per jaar af naar de provincie Namen niet ver van Belgisch-Franse grens. Op 20 km van Dinant ligt het gehucht Chevetogne met een gelijknamig klooster: ‘Monastiere de Chevetogne’. Een schitterend in het groen gelegen Benedictijner klooster waar de Latijnse en Byzantijnse kerk onder één dak samenkomen.

Gasten die voor de eerste keer de refter (eetzaal) betreden worden door de gastenbroeder vooraf aan vader Abt voorgesteld: hij schudt ze de hand en kijkt ze met de nodige aandacht in de ogen. Een goed oogcontact is dé basis van vertrouwen en helpt zo in het proces van acclimatiseren en welkom voelen. Bijkomende gedachte hierbij is dat de vader des huizes zo direct weet,  welk vlees hij in de kuip heeft. Komt men met goede bedoelingen of gaat men op welke wijze dan ook van de gastvrijheid misbruik maken? Het spreekwoord ‘Zoals de waard is vertrouwd ie zijn gasten’ gaat binnen de kloostermuren helemaal op, want er is een open vertrouwde sfeer en iedereen heeft toegang tot alle vertrekken. De ogen zijn de vensters van de ziel, en vertellen een goed ziener alles over je persoonlijkheid.

Dat doet me denken aan het verhaal van de drie stewardessen uit  ‘Hostmanship’ een ‘must have-boek’ over Gastvrijheid van Gunnarsson en Blohm. Op de vraag hoe ze met name na 9/11 omgaan met eventuele dreiging van een kaping en hoe een ‘goede passagier’ zich zou moeten gedragen zeiden ze na een korte denkpauze alle drie in koor: “Wanneer ze ons maar in de ogen kijken, dan voelen we ons gerustgesteld. De ogen zijn het meest belangrijke”.

Zo is het natuurlijk ook met het beoefenen van Gastvrijheid: wil je écht contact maken en gasten het gevoel geven dat ze welkom zijn: kijk je gasten aan!

Frans Heerink, FocusXL

Kennismaken met ons?

Joeri Besnyoi

Vraag het aan
Joeri Besnyoi

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×