Wij maken gebruik van cookies

Door gebruik te maken van onze website ga je akkoord met onze cookies. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid.

Ik begrijp het

Nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van interessante trainingen, events en ontwikkelingen?
Ontvang onze nieuwsbrief!

Ervaren specialisten Maatwerk E-coaching Resultaatmetingen

Lees dit niet!

Lees dit niet!

Hé hallo! Er stond ‘Lees dit niet’. En wat doe jij? Juist. Nog één keer dan… LEES NIET VERDER!

Heb ik nog steeds je aandacht? Tja, wat moet ik hier nu van vinden…

  • Eigenwijs?
  • Tegendraads?
  • Koppig?
  • Logisch?

Ik denk dat ik voor het laatste ga. Waarom? Omdat de titel ergens nieuwsgierig maakt. Toen je op de link klikte had je nog geen idee waar deze toe zou leiden. Maar, stel dat je voor dat je iets grappigs, leuks of bijzonders mist…

In mijn ogen heeft deze makkelijke & effectieve marketingtruc alles te maken met iets wat in de psychologie ‘Loss aversion’ wordt genoemd. Loss aversion betekent zoveel als dat we banger zijn om iets te verliezen dan dat we moeite doen om iets te winnen.

Om je een treffend voorbeeld te geven… in 2006 werd er een onderzoek uitgevoerd waarbij alle deelnemers aan de start van het experiment € 50,00 ontvingen. Vervolgens werd hen gevraagd tussen 2 opties te kiezen:

  1. Behoud € 30,00.
  2. Speel een spel met een 50/50 kans op behoud of verlies van de € 50,00.

Het resultaat? 43% van de deelnemers ging de uitdaging aan en speelde het spel. In een variant van het experiment formuleerden de onderzoekers de opties net iets anders:

  1. Verlies € 20,00.
  2. Speel een spel met een 50/50 kans op behoud of verlies van de € 50,00.

Het resultaat?
Nu de eerste optie in termen van verlies werd geformuleerd steeg het aantal deelnemers dat het spel wou spelen naar 61%!

Conclusie? We vinden het maar wat leuk om iets te winnen, maar…. We haten het om iets te verliezen! Of zoals Lance Armstrong ooit in een interview zei: “I like to win, but more than anything, I can’t stand this idea of losing. Because to me, losing means death”.

Wat jij met deze kennis kunt?
Creëer ‘Loss aversion’ in jouw communicatie met klanten en loop niet langer omzet mis! Wat verliest de klant wanneer hij jouw product of dienst niet afneemt? Wat ook goed werkt… geef de klant een gratis sample of bied je dienst een gelimiteerde periode gratis aan. Is de sample op en de proefperiode verlopen?? Loss aversion opgewerkt!

Heel veel succes!! En… ik pas het natuurlijk ook zelf direct toe:

  • Meer dan 90% van onze klanten heeft iedere dag een lege mailbox. Jij nog niet?
  • Wil jij geen tijd meer verliezen?
  • Taken niet meer van de ene dag naar de andere dag in je agenda verslepen?

Schrijf je dan direct in voor onze gratis Lunch & Learn New Time Management op donderdag 16 april aanstaande. Ervaar hoe de training er in het ‘echt’ uitziet en neem direct de eerst quick wins mee!

Graag tot ziens!

FocusXL
Lauri Broekhuis

Kennismaken met ons?

Lauri Broekhuis

Vraag het aan
Lauri Broekhuis

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×