Wij maken gebruik van cookies

Door gebruik te maken van onze website ga je akkoord met onze cookies. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid.

Ik begrijp het

Nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van interessante trainingen, events en ontwikkelingen?
Ontvang onze nieuwsbrief!

Ervaren specialisten Maatwerk E-coaching Resultaatmetingen

Nieuw Leiderschap (vervolg)

Nieuw Leiderschap (vervolg)

In de vorige editie is er geschreven over persoonlijk leiderschap, in deze editie gaan we dieper in op ruimtescheppend en situationeel leiderschap.

De vijf principes van succesvol leiderschap volgens Salem Samhoud, adviseur en entrepreneur en Europees werkgever van het jaar 2010:

  • Persoonlijk voorbeeld: de voorbeeldrol van de leider in het doorleven en uitdragen van de visie en de daarbij behorende cultuur.
  • Koers bepalen: de koersbepalende rol van de leider. Het creëren en door vertalen van een visie (kernboodschap) en een strategie.
  • Mensen verbinden: de verbindende rol van de leider binnen de organisatie en het team.
  • Zorg dragen voor de uitvoering: de inspirerende- en disciplinerende rol van de leider. De vervolgstap bij verandering.
  • Werken aan een betere toekomst: de maatschappelijke rol van de leider. De leider neemt hierin zijn verantwoordelijkheid.

Ruimtescheppend leiderschap

Er vindt een verschuiving van dominant leiderschap naar faciliterend en inspirerend leiderschap. Dat is logisch gezien de verandering in werkcultuur die zich voordoet van calvinisme naar plezier en spelen, creativiteit en innovatie. Van hard werken naar slim werken, van efficiëntie naar creativiteit, van vasthouden naar loslaten, van status naar persoonlijke ontwikkeling. De leiderschapskwaliteiten passen zich daarop aan en maken een vitale- en veilige cultuur mogelijk:

  • Informatie delen;
  • Vertrouwen regeert;
  • Gezonde risico’s;
  • Relevante feedback mogelijk.

Dominant leiderschap is sturend, topdown, ruimte nemend en controlerend. Faciliterend leiderschap is ruimtescheppend, bottom up, innovatief, experimenterend, het delen van verantwoordelijkheid en het stimuleren van creativiteit. Inspirerend leiderschap is laten zien wat de bestaansreden is van een bedrijf en wat de organisatie aan elkaar verbindt. Inspirerende leiders vertellen niet wat ze verkopen, maar waarom ze het verkopen (Golden Circle van Simon Sinek). Ze delen de waarden die voor hen van belang zijn, die het bedrijf bindt en die de klanten aan het bedrijf bindt. De leider van een bedrijf is de waarden in al zijn of haar gedrag en zorgt dat die waarden overeind blijven als het goed gaat én als het minder gaat.

 “Effectieve CEO’s zijn ‘baas verhalen vertellen’ geworden. Ze inspireren medewerkers door hun verhalen en weten mensen achter hun visie te scharen. Zoals ondernemer Richard Branson het stelt: ‘All business is showbusiness.” CEO’s worden dus hoofdrolspelers. Ze benadrukken thema’s in de verhalen die zij belangrijk vinden voor de toekomst van hun organisatie.”

Situationeel leiderschap

Niet iedereen is voor leiderschap geschikt en degenen die geschikt zijn, zijn niet voor iedere groep of in iedere fase van een traject geschikt. In zijn oorsprong is situationeel leidinggeven een term om aan te geven dat een manager zich aan de werknemer moet aanpassen om hem leiding te kunnen geven. Dat bedoel ik hier niet. Ik bedoel dat er ruimte moet zijn om de meest geschikte collega in de leidersrol te laten stappen wanneer dat nuttig is. Wanneer de hiërarchie dit in de weg staat, kan de effectiviteit van de organisatie behoorlijk onder druk komen te staan.

Mensen zouden nooit moeten werken voor hun ‘baas’ of voor een leidinggevende. Mensen zouden moeten werken voor de missie van het bedrijf. Als ze druk zijn met het plezieren van hun baas omdat die hen beoordeelt, gaat dat ten koste van hun maximale toegevoegde waarde. Wanneer iedereen collega van elkaar is en de ondernemer of leider doet waar diens talenten liggen, spelen dergelijke overwegingen minder een rol. Dan staat het doel centraal en kan er op basis van de taak die er ligt gekeken worden wie het beste de rol van leider van dat moment op zich kan nemen. Heel vaak kan dit onderling prima worden afgestemd. Dan gaat het niet meer om status, maar om wie er het meest geschikt is om leiding te geven. Wanneer de missie de baas is, wat zou uw maximale toegevoegde waarde aan die missie zijn? Wat gaat u dan doen binnen uw bedrijf?

Wie leiding wil geven aan een ander…

Het is van cruciaal belang dat leiders van vandaag zich af gaan vragen of hun stijl van leiding geven past bij de toekomst van het bedrijf. Een leven lang leren en persoonlijke ontwikkeling horen ook bij leiderschap!

Raymond Koelen, FocusXL

Kennismaken met ons?

Lauri Broekhuis

Vraag het aan
Lauri Broekhuis

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×