Wij maken gebruik van cookies

Door gebruik te maken van onze website ga je akkoord met onze cookies. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid.

Ik begrijp het

Nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van interessante trainingen, events en ontwikkelingen?
Ontvang onze nieuwsbrief!

Ervaren specialisten Maatwerk E-coaching Resultaatmetingen

Nieuwe Focus!

Nieuwe Focus!

Tijdens mijn vakantie heb ik de tijd genomen om eens een aantal boeken te lezen die nog op mijn lijstje stonden. Eén ervan was van Caroline Rijnbeek  Visie op Innovatie “Klein is het nieuwe Groot”. Ik heb in mijn carrière bij veel grote organisaties gewerkt en werk tegenwoordig als zelfstandige onder andere bij FocusXL. Wat me inspireerde en aan het denken heeft gezet is “Nieuwe Focus”! Het is tijd om doel en middel in organisaties weer om te draaien. Winst maken is een middel en maatschappelijke belangen dienen is het doel. En we hebben organisaties nodig om de individuele belangen (de behoefte aan huisvesting, voeding, kleding, vrije tijd etc.) van mensen met potentie slim te koppelen aan de maatschappelijke belangen van onze samenleving. Denk aan het bouwen van huizen, een zorgsysteem, en onderwijs. Om dat te organiseren en het beste uit jezelf, jouw mensen en jouw organisatie te halen hebben we geen ingewikkelde reorganisatieplannen of enorme cultuurtrajecten nodig. Het vraagt om terug te gaan naar de kern, terug naar waar het om gaat en daarin de eerste stap te zetten. Waarom doe je wat je doet en hoe kun je dat beter doen. Veel kleine stappen die leiden tot een groot resultaat.

Klein = het nieuwe Groot!

Relevante Toegevoegde Waarde

Michael Porter, hoogleraar aan the Harvard Business School, heeft een stuk geschreven onder de naam ‘The Big Idea’. Hij stelt dat er, naar de toekomst alleen nog ruimte is voor organisaties die in staat zijn om Relevante Toegevoegde Waarde (RTW) te leveren (Shared Value). Er is onvoldoende tijd, energie, grondstoffen en arbeidskrachten om te verspillen aan zaken die er niet toe doen. Hij definieert RTW als: economisch succes weten te verbinden met maatschappelijke behoeften en uitdagingen. Oftewel geld verdienen door het oplossen of verbeteren van maatschappelijke vraagstukken. Denk aan betere zorg, duurzame energie, beter onderwijs, een effectieve overheid, maar ook de behoefte aan rust, ontspanning en afstand.

Het gaat erom een gezond spanningsveld en balans te vinden tussen waardevol werken (werken aan toegevoegde waarde, vanuit eigen kernwaarden) en winst maken. Het spanningsveld zorgt voor continue bewegingen en hervinden van de balans als gevolg van ontwikkelingen in de buitenwereld. Dit houdt bedrijven, en mensen in bedrijven, flexibel en alert. Daarvoor moet je steeds teruggaan naar de basis: het leveren van Relevante Toegevoegde Waarde.

Verbinden vanuit waarden

Als de missie de baas is, heb je gemeenschappelijke doelen nodig. Doelen die de toegevoegde waarde concreet en behapbaar maken. Zo kan iedereen in het bedrijf vanuit zijn eigen kracht en talent een bijdrage leveren aan de gewenste toegevoegde waarde. Ook als ‘de missie de baas is’, kun je hem vaak niet in je eentje realiseren. Daar heb je anderen voor nodig. Anderen met wie je samenwerkt, die je vertrouwt en waarmee je verbonden bent.

Regelmatig ben ik met ondernemers bezig met werken vanuit waarden. Waarden geven de verbinding in de organisatie. Als de waarden zijn afgestemd op de ambitie, doelen en Relevante Toegevoegde Waarde van de organisatie dan werken ze als katalysator. Alle neuzen in de organisatie gaan dan dezelfde kant op, klanten en de omgeving gaan dit herkennen en dit levert ruimte en nieuwe kansen.

Eigenlijk weten we dit allang, niets nieuws onder de zon. Maar hoe doe je dat dan? De kracht ligt hem in de vertaling van waarde naar herkenbaar gedrag en herkenbare communicatie in een gemeenschappelijke taal. Ik ken veel bedrijven die zeggen heel klantgericht te zijn. De klant en de omgeving herkennen dit niet in alle gevallen omdat zij een andere interpretatie geven aan klantgericht. Wij zijn geneigd om te praten in algemeenheden en vaardigheden. “Klantgericht: dat doe je door naar je klant te luisteren (luisteren om te begrijpen) en de ‘juiste’ vragen te stellen.” Maar hoe zie ik dat dan of hoe hoor ik dat dan? En dus, hoe weet de klant dat je hebt geluisterd om het te begrijpen? Als ik stil ben als de klant praat, heb ik dan geluisterd? En ben ik dan klantgericht? Of bedoelen we eigenlijk iets anders? Bedoelen we eigenlijk dat we ons zo kunnen verplaatsen in onze klant, dat wij zijn of haar vraagstuk/uitdaging kunnen benoemen en een oplossing kunnen voorstellen waar de klant van aangeeft dat hij daar tevreden over is. Of misschien ligt de lat wat hoger: waar de klant dan aangeeft dat hij ‘’verrast en zeer tevreden’’ is. Het is belangrijk de vraag achter de vraag te herkennen. “Als iemand om een auto vraagt, dan wil hij geen auto, maar mobiliteit. En als iemand vraagt om een boormachine, dan wil hij een gat in de muur (Jos Burgers). Dat vergt steeds opnieuw een andere benadering.” Maar als wij dat niet goed concreet kunnen maken, hoe kunnen wij dan van medewerkers overal in het bedrijf verlangen of verwachten dat zij het juiste gedrag en de juiste communicatie vertonen en daarmee bijdragen aan het succes van ons bedrijf?

Hoe concreet zijn jullie waarden?

Raymond Koelen, FocusXL
(met dank aan Caroline Rijnbeek)

Kennismaken met ons?

Lauri Broekhuis

Vraag het aan
Lauri Broekhuis

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×