Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Ik ga akkoord

Nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van interessante trainingen, events en ontwikkelingen?
Ontvang onze nieuwsbrief!

Ervaren specialisten Maatwerk E-coaching Resultaatmetingen

Sinterklaas beïnvloeden

Sinterklaas beïnvloeden

Slim!

Onderweg naar een salestraining hoorde ik vanochtend het nieuws in de auto. “Sinterklaas wordt in de maling genomen met nepaanbiedingen van speelgoedwinkels. Een legotrein van € 124,99 voor € 114,99 lijkt voordelig, maar in juli 2013 kostte dezelfde trein maar € 99,99”. Om deze slimme vorm van ‘oplichting’ tegen te houden ontvangen verschillende speelgoedwinkels vandaag namens de Consumentenbond een roe en een waarschuwing van Sinterklaas.

Slimmer!

Toch verdienen ze ook een pluim! Waar veel van deze bedrijven namelijk erg goed in zijn is de psychologie van het overtuigen: Schaarste. Jij, ik en de rest van Nederland, we willen het liefst een product dat exclusief is en bij voorkeur voor een lage prijs.

Bedrijven als Bart Smit, Intertoys, Bol.com, Blokker etc. spelen hier handig op in door schaarste in aantallen (OP=OP) en schaarste in tijd (alleen geldig van 21 t/m 24 november!) te suggereren. Met verlanglijstjes vol winstpakkers haasten we ons vervolgens naar de winkel om de figuurlijke boot niet te missen. Maar wat blijkt wanneer we er zijn? Het artikel is helaas uitverkocht… En daar zit hem de clou!

Slimst!

Want wat doe je wanneer het cadeau dat jouw kind het allerliefste wil uitverkocht is? Ik heb geen idee… maar persoonlijk zou ik een verkoper aanspreken en vragen wanneer het artikel er weer is. Dikke kans dat het antwoord ongeveer als volgt klinkt: “Helaas, het is onvoorstelbaar hard gegaan en we zijn er helemaal doorheen. In januari is deze aanbieding er weer dus we zien u dan graag terug”. Een leuk antwoord, maar om nu een briefje met “De sint heeft lang gezocht, maar je Barbiehuis was helaas uitverkocht” in de jutezak te stoppen is ook zo wat… En dus kopen we een mooi ander cadeau.

En in januari? Beloofd is beloofd, dus op naar Bart Smit, Intertoys, Blokker etc. of bestellen op bol.com.

Fijne pakjesavond(en) alvast!

FocusXL
Lauri Broekhuis

Kennismaken met ons?

Martin Beld

Vraag het aan
Martin Beld

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×