Wij maken gebruik van cookies

Door gebruik te maken van onze website ga je akkoord met onze cookies. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid.

Ik begrijp het

Nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van interessante trainingen, events en ontwikkelingen?
Ontvang onze nieuwsbrief!

Ervaren specialisten Maatwerk E-coaching Resultaatmetingen

Supermarktpsychologie

Supermarktpsychologie

Hoe vaak maak jij een snelle stop bij de supermarkt voor een paar simpele dingen als melk en brood? En hoe vaak sta je vervolgens bij de kassa starend naar een loopband vol op=op deals en 2 voor 1 acties? In mijn geval is het antwoord; regelmatig! En ik gok dat het jou ook wel eens overkomt. 

Supermarkten zijn doorgaans goed op de hoogte van ons koopgedrag en weten daar handig op in te spelen door gebruik te maken van beïnvloedingstechnieken en een psychologische trukendoos. Zo eindigen we vaak met een vollere boodschappentas dan we van plan waren. Maar hoe doen ze dat? Wellicht herken je een aantal van de volgende tactieken:

  • Word ik steeds kleiner of worden winkelkarretjes groter? Hoe dan ook, een grote winkelkar zorgt ervoor dat we meer kopen. Vergelijkbaar met een bord eten. Stel je voor dat de afbeeldingen hieronder een groot en een klein bord voorstellen. De gekleurde cirkels zijn identiek, maar doordat de omliggende cirkels in grootte verschillen lijkt de linker gekleurde cirkel kleiner (Delboueuf-illusie). Hierdoor zullen we in verhouding op het grote bord meer opscheppen. Soortgelijk doen we dit bij een grotere winkelkar…
  • Zodra je een voet in de supermarkt zet, ruik je vaak al de geur van vers gebakken brood en vers gesneden bloemen. Het verleidt ons om langer in de winkel te blijven en het creëert een gevoel van honger. Gevolg? Meer kopen!
  • Wordt jou wel eens een lekker stukje kaas of een plakje worst aangeboden? Harstikke aardig natuurlijk, maar ook slim! Het zorgt ervoor dat we ons onbewust verplicht voelen om iets terug te doen. “Voor wat, hoort wat…”
  • Iedere supermarkt legt zijn bestsellers achterin de winkel. Is jouw missie melk? Dan is het gemakkelijk je focus te verliezen en onderweg andere producten mee te grijpen.
  • Groenten en fruit worden vaak glanzend gespoten met een mist. Het komt de kwaliteit zeker niet ten goede, maar het is wel een effectieve truc. Net als met auto’s, beoordeelt ons brein groente en fruit als waardevoller op het moment dat ’t glanst. En dus kopen we het!
  • Heb je wel eens gelet op de achtergrond muziek in een winkel? Je zult merken dat het vaak wat traag is, waardoor we langer in de winkel blijven. Leuk weetje: het draaien van klassieke muziek zorgt er volgens onderzoek voor dat we duurdere wijnen kopen!
  • Op = op en maximaal 10 producten per klant! Bekende leuzen? Het beperken van het maximaal aantal producten per klant zorgt ervoor dat het schaarser en meer waardevol lijkt. Hetzelfde geldt voor ‘op = op’ acties. Ze lijken je toe te schreeuwen dat iedereen het product wil hebben. Jij toch ook, voor het te laat is?

Verrast door hoe bewust winkels zijn ingericht? Leuk! We hebben het immers nog niet eens gehad over aanbiedingen bij de kassa, het op ooghoogte stellen van de duurste producten en het aanbieden van leuke hebbedingetjes bij aankoop van 10, 15 of 20 euro aan boodschappen…

Ik ben erg benieuwd naar jouw mening over deze psychologische beïnvloedingstechnieken. Maar hoe dan ook, feit blijft dat een gemiddeld gezin bijna een kwart van zijn inkomen spendeert aan boodschappen. Supermarkten zijn dus erg goed op de hoogte van wat we willen en wat ons aantrekt!

Hoe zit dat in jouw werk? Wie zijn je klanten en wat willen zij graag? Hoe bereid jij je daarop voor? Wat is je doelstelling? Hoe is je bedrijf ingericht? Welke mindset en focus zorgt voor het beste resultaat in een verkoopgesprek? Hoe presenteer je jouw aanbod of voorstel effectief? Hoe stuur je aan op een concreet vervolg?

We kijken graag met jou naar de antwoorden en helpen je focus te vergroten. Zo gaan we samen voor het beste resultaat! Op onze site vind je een breed scala aan uitdagende en praktische trainingen op het gebied van klantgericht denken en doen. Voor meer informatie kun je natuurlijk ook altijd contact met ons opnemen via 0547–745005. We horen je graag!

FocusXL

Lauri Broekhuis

Kennismaken met ons?

Joeri Besnyoi

Vraag het aan
Joeri Besnyoi

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×