Veel mensen vinden Feedback geven en ontvangen een interessant onderwerp. Waarom? Omdat het essentieel is voor de kwaliteit van onze relaties met anderen. Of je nu winkelier, hovenier of ZZP’er bent, iedereen heeft te maken met de mensen om zich heen. En dan is het wel zo fijn dat je goed met elkaar overweg kunt en dat je de basisvaardigheden bezit van feedback geven en ontvangen.
Feedback geven en ontvangen is dus belangrijk, maar hoe pak je het aan? Hoe spreek je bijvoorbeeld een collega aan? En je leidinggevende? Best een uitdaging. Het vraagt immers om een flinke dosis lef en het lijkt bijna voordeliger om je niet bezig te houden met feedback geven en ontvangen. Iedereen is het dan namelijk met elkaar eens.
Maar wat gebeurt er wanneer de mensen om je heen ook geen feedback geven en ontvangen? Eén van onze deelnemers verwoorde het treffend: “Je weet niet meer wat je goed doet en wat niet”. Toch maar doen dus! Hieronder tref je enkele richtlijnen voor feedback geven en ontvangen.
Met PRET op voorsprong gezet! De volgende structuur kun je gebruiken bij het geven van feedback:
Feedback geven en ontvangen. Vaak zie je dat ‘t laatste wordt vergeten terwijl dit juist belangrijk is!
Zonder al teveel te verklappen vanuit onze training feedback geven en ontvangen, nog een laatste tip: spreek bij feedback geven en ontvangen altijd vanuit de IK-vorm! Dit is het meest krachtig.
Wil je meer weten over communicatie en in het bijzonder feedback geven en ontvangen? Neem dan gerust contact met ons op. Je bent meer dan welkom!
Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!