Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Ik ga akkoord

Nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van interessante trainingen, events en ontwikkelingen?
Ontvang onze nieuwsbrief!

Ervaren specialisten Maatwerk E-coaching Resultaatmetingen

Feedback geven en ontvangen

Veel mensen vinden Feedback geven en ontvangen een interessant onderwerp. Waarom? Omdat het essentieel is voor de kwaliteit van onze relaties met anderen. Of je nu winkelier, hovenier of ZZP’er bent, iedereen heeft te maken met de mensen om zich heen. En dan is het wel zo fijn dat je goed met elkaar overweg kunt en dat je de basisvaardigheden bezit van feedback geven en ontvangen.

Feedback geven en ontvangen is dus belangrijk, maar hoe pak je het aan? Hoe spreek je bijvoorbeeld een collega aan? En je leidinggevende? Best een uitdaging. Het vraagt immers om een flinke dosis lef en het lijkt bijna voordeliger om je niet bezig te houden met feedback geven en ontvangen. Iedereen is het dan namelijk met elkaar eens.

Maar wat gebeurt er wanneer de mensen om je heen ook geen feedback geven en ontvangen? Eén van onze deelnemers verwoorde het treffend: “Je weet niet meer wat je goed doet en wat niet”. Toch maar doen dus! Hieronder tref je enkele richtlijnen voor feedback geven en ontvangen.

Feedback geven en ontvangen – richtlijnen

Met PRET op voorsprong gezet! De volgende structuur kun je gebruiken bij het geven van feedback:

  • Positief: ik wil je helpen..
  • Registratie: wat ik zie / hoor is dat
  • Effect: het gevolg daarvan is…
  • Tip / Top: mijn tip of top is daarom…

Feedback geven en ontvangen. Vaak zie je dat ‘t laatste wordt vergeten terwijl dit juist belangrijk is!

  • Ontvang feedback als een cadeautje. Het kan mooi of lelijk zijn maar je waardeert het dat iemand de moeite heeft genomen iets voor je mee te nemen.

Zonder al teveel te verklappen vanuit onze training feedback geven en ontvangen, nog een laatste tip: spreek bij feedback geven en ontvangen altijd vanuit de IK-vorm! Dit is het meest krachtig.

Wil je meer weten over communicatie en in het bijzonder feedback geven en ontvangen? Neem dan gerust contact met ons op. Je bent meer dan welkom!

Vorige pagina

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×