Waar kan ik nóg sterker in worden als het gaat om feedback geven en ontvangen?

 

 

Veel mensen vinden Feedback geven en ontvangen een interessant onderwerp. Waarom? Omdat het essentieel is voor de kwaliteit van onze relaties met anderen. Of je nu winkelier, hovenier of ZZP’er bent, iedereen heeft te maken met de mensen om zich heen. En dan is het wel zo fijn dat je goed met elkaar overweg kunt en dat je de basisvaardigheden bezit van feedback geven en ontvangen.

 

Feedback geven en ontvangen is dus belangrijk, maar hoe pak je het aan?

Hoe spreek je bijvoorbeeld een collega aan? En je leidinggevende? Best een uitdaging. Het vraagt immers om een flinke dosis lef en het lijkt bijna voordeliger om je niet bezig te houden met feedback geven en ontvangen. Iedereen is het dan namelijk met elkaar eens.

Maar wat gebeurt er wanneer de mensen om je heen ook geen feedback geven en ontvangen? Eén van onze deelnemers verwoorde het treffend: “Je weet niet meer wat je goed doet en wat niet”. Toch maar doen dus! Hieronder tref je enkele richtlijnen voor feedback geven en ontvangen.

 

Feedback geven en ontvangen – richtlijnen

Met PRET op voorsprong gezet! De volgende structuur kun je gebruiken bij het geven van feedback:

  • Positief: ik wil je helpen..
  • Registratie: wat ik zie / hoor is dat
  • Effect: het gevolg daarvan is…
  • Tip / Top: mijn tip of top is daarom…

Feedback geven en ontvangen. Vaak zie je dat ‘t laatste wordt vergeten terwijl dit juist belangrijk is!

  • Ontvang feedback als een cadeautje. Het kan mooi of lelijk zijn maar je waardeert het dat iemand de moeite heeft genomen iets voor je mee te nemen.

Zonder al teveel te verklappen vanuit onze training feedback geven en ontvangen, nog een laatste tip: spreek bij feedback geven en ontvangen altijd vanuit de IK-vorm! Dit is het meest krachtig.

Wil je meer weten over communicatie en in het bijzonder feedback geven en ontvangen? Neem dan gerust contact met ons op. Je bent meer dan welkom!

 

 

Onze passie en expertise is om jouw werk slimmer en leuker te maken. 

FocusXL - New Time Management+

Traditioneel time management is gedateerd en het werkt niet meer zo goed in deze tijd. We leven in het zogenaamde informatietijdperk. Nog nooit kreeg je zoveel informatieprikkels binnen op een dag. Het aantal verstoringen en onderbrekingen groeit en je eigen planning lijdt onder deze ‘waan van de dag’.

Herkenbaar? Wil jij meer grip, overzicht en controle in je werk? Wil jij meer rust in je hoofd? Proactief blijven werken aan de juiste zaken? Doelen halen en met een voldaan gevoel naar huis? Het kan echt!

Communicatietrainingen, tijdswinst

Omdat elke werkdag slimmer én leuker kan

Groei als professional

  • Leer van ervaren specialisten
  • Sterke verankering en minder stress
  • 100% tevredenheid garantie. Gegarandeerd succes
  • Bereik meer door je potentieel optimaal te gebruiken
  • Meer plezier en rust in je hoofd

Wij staan voor je klaar