Wij maken gebruik van cookies

Door gebruik te maken van onze website ga je akkoord met onze cookies. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid.

Ik begrijp het

Nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van interessante trainingen, events en ontwikkelingen?
Ontvang onze nieuwsbrief!

Ervaren specialisten Maatwerk E-coaching Resultaatmetingen

Serieus genomen worden? Gebruik geen smileys in je e-mails

Serieus genomen worden? Gebruik geen smileys in je e-mails

Serieus genomen worden? Gebruik geen smileys in je e-mails

Al eeuwenlang zijn psychologen (en hun voorgangers) het erover eens  glimlachende mensen worden door anderen gezien als warme persoonlijkheden, betrouwbaar, competent en aardig.

Glimlachen is dus goed!

Sinds de komst van de emoji’s kunnen we onze emoties ook digitaal uitdrukken. Logisch dus dat we de ‘smiley’ vaak gebruiken: 😉 of 😀! Immers, we vinden elkaar aardiger als we glimlachen; dat geldt dan toch ook voor emoji’s?!

Onderzoeker van de Ben-Gurion Universiteit in Israël wilden weten of het gebruik van emoji’s in e-mails hetzelfde effect zou hebben als een glimlach in face-to-face contact.

Het tegendeel bleek waar: een ‘smiley’ in een e-mail zorgde ervoor dat lezers van de mail dachten dat de afzender minder deskundig en ervaren was als bij het lezen van dezelfde boodschap zonder ‘smiley.’

Ella Glikson, een van de onderzoekers, adviseert dan ook om – vooral in zakelijk verkeer – het gebruik van emoji’s te vermijden. Helemaal als je voor het eerst (e-mail)contact hebt met iemand.

Pfff…. Communiceren is maar ingewikkeld! Wil je meer weten over (zakelijk) communiceren en praktische tips en trucs ontvangen waar je meteen mee aan de slag kan? Neem gerust contact met ons op! 😜

Blog geschreven door Johan Bakker 

 

Kennismaken met ons?

Bart Sauer

Vraag het aan
Bart Sauer

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×