Is verkopen niet jouw kernkwaliteit? Het is te leren. Echt.
Het is een kwestie van de juiste dingen doen en doorzettingsvermogen. Want helaas, in de meeste gevallen leidt een eerste kennismaking niet direct tot een opdracht. Daar gaat tijd overheen. Het proces van het eerste contact tot aan het verrassen van de klant met jouw dienst kent gemiddeld zo’n zeven stappen. In deze nieuwsbrief lees je hoe dit verkoopproces er uit ziet en op welke manier jij bij elke stap het verschil kunt maken.
De zeven treden van de ladder:
- Zoeken: De eerste stap is de zoektocht naar prospects. Selecteer potentiële klanten waarvan de behoeften overeenkomen met wat jij of jouw bedrijf te bieden heeft.
- Contact leggen: Zodra je een potentiële klant in beeld hebt, is het tijd om het eerste contact te leggen om zijn interesse te wekken en hiermee hem te verleiden tot een kennismakingsgesprek. Sluit jouw pitch aan en kan je hem krachtig overbrengen?
- Kennismakingsgesprek: Tijdens het kennismakingsgesprek is het belangrijk dat jij de juiste vragen stelt om elkaar te leren kennen en dat je enthousiast en authentiek weet over te brengen welke oplossing je te bieden hebt.
- Vervolgafspraak: Na de kennismaking plan je soms een vervolgafspraak om écht helder te krijgen welke behoeftes, uitdagingen en doelen het bedrijf heeft.
- Voorstel schrijven: Vaker wel dan niet, heb je meerdere meetings nodig voordat je een voorstel kunt indienen. Mag je een aanbieding maken? Zorg dat je er alles aan doet dat het voorstel aansluit bij de behoeften van je klant en geef duidelijk aan hoe jouw aanbod waarde toevoegt en problemen oplost.
- Onderhandelingsfase:Je vergroot jouw kans tot een opdracht als je vooraf al een afspraak plant om het voorstel samen door te nemen. Zorg dat je goed voorbereid het gesprek in gaat, scherp bent op koopsignalen en weerstanden weg kan nemen.
- Opdracht in the pocket? Yes nu heb je de gelegenheid om de klantverwachting waar te maken. Blijf daarna ook in contact en onderhoud een goede klantrelatie. Zo ben je in de buurt als er zich nieuwe kansen voordoen.
Vertrouwen opbouwen kost tijd
Gun jezelf en jouw klant de tijd om dit proces door te lopen. Terwijl je dit doet, leer je het bedrijf en jouw klant steeds beter kennen en bouw je een vertrouwensband op. Dat zijn belangrijke voorwaarden om een samenwerking aan te gaan. Het artikel beïnvloeden kun je leren staat boordevol tips om vertrouwen te vergroten en jouw klant te helpen kopen.
Consistentie is key
Om te blijven groeien in sales is continu aandacht nodig. Daarom tot slot een tip waarmee je grote impact maakt. Zet je iedere dag in om een stap te maken op de ladder. Ben je actief in een bepaalde branche? Zoek naar vergelijkbare bedrijven en leg contact. Doe onderzoek binnen je netwerk wie kan bemiddelen voor jou of plan die vervolgafspraak. Als je iedere dag een klein stapje zet, wordt de weerstand om het te doen kleiner en ontwikkel je ook jouw skills. Win-Win als je het ons vraagt.
Training Effectief Verkopen
Kan je hulp gebruiken bij het opstellen van jouw pitch of andere slimme verkooptechnieken? We behandelen ze in onze training Effectief Verkopen. Heb je een vraag over deze training of hoe je slimmer het verkoopproces kunt doorlopen? Neem dan contact op met ontwikkelspecialist Margaret Vos. Zij helpt je graag verder.