Communiceren doen we de hele dag. Je zou denken dat we inmiddels expert zijn. Helaas. Vaak ontbreekt de oprechte (luister)aandacht en nemen we te weinig tijd om de ander écht te begrijpen. Om te voorkomen dat je tegen een communicatiemuur aanloopt, is het stellen van vragen buitengewoon belangrijk. In deze nieuwsbrief maken we je graag bewust van een aantal valkuilen. Misschien herken je ze wel. Je leest ook welke voordelen het jou oplevert als je juiste vragen stelt en drie tips om jouw communicatievaardigheden te verbeteren.
Onderzoek laat zien dat er verschillende redenen zijn waarom we geen (goede) vragen stellen. De één vindt het spannend om zich uit te spreken of mist de vaardigheid. De ander denkt dat vragen stellen lang duurt. De overtuiging dat we eerder scoren door een mening te geven dan een vraag te stellen is ook een bekende valkuil.
Jammer dat de kracht van vraagstelling soms wordt onderschat, want het heeft tal van voordelen:
- Sterk leiderschap: Goede leiders stellen vaak veel vragen. Het moedigt betrokkenheid aan, stimuleert het denkproces van teamleden en bevordert een cultuur van openheid en feedback.
- Betere oplossingen/beslissingen: Vragen stellen is een essentiële vaardigheid bij het oplossen van problemen. Door gerichte vragen te stellen, kun je de kern van een probleem identificeren en een oplossing vinden.
- Begrip vergroten: Vragen stellen helpt je om anderen beter te begrijpen en je in hun perspectief te verplaatsen. Door te vragen naar iemands ervaringen en gevoelens, toon je oprechte interesse.
- Stimuleert persoonlijke groei: Door vragen te stellen, kun je jezelf uitdagen en nieuwe ideeën verkennen. Dit stimuleert jouw ontwikkeling.
- Creativiteit vergroten: Het stellen van open vragen kan creativiteit en innovatie stimuleren. Het opent de deur naar nieuwe mogelijkheden en perspectieven.
Drie tips voor effectieve vraagstelling
Reden genoeg om aandacht te besteden aan je gesprekstechniek. Maar hoe doe je dat nu slim?
Tip 1: Luister om te begrijpen
Wees nieuwsgierig en luister oprecht naar de ander. Een valkuil is dat we niet luisteren om de ander te begrijpen, maar in gedachten druk zijn met onze reactie. Het is goed om je te beseffen dat mensen iets anders zeggen dan dat ze bedoelen. Daarnaast blijft er in eerste instantie onbewust veel informatie onder water. Zoals op het plaatje van de ijsberg. Mis je nog informatie? Vraag door. Zo blijf je weg van aannames.
Tip 2: Zorg dat het doel van de vraag/gesprek helder is
Naar welke informatie ben je op zoek? Zoek je de verdieping over een onderwerp, wil je feiten checken of iemand confronteren? Bedenk wat je in de voorbereiding kunt doen. Vind je het lastig om on the spot vragen te bedenken? Formuleer vooraf de vragen die je sowieso wilt stellen.
Tip 3: Voorkom de vragencocktail
Stel één vraag tegelijk. Een veel gemaakte fout is dat we de gesprekspartner overspoelen met een golf aan vragen. De ander weet dan niet waar hij nu antwoord op moet geven. Vaak krijg je alleen antwoord op de laatste vraag die je stelt.
Tips toegepast? We adviseren regelmatig te evalueren. Wat ging er goed en wil je vaker toepassen? Wat werkte niet en welk alternatief kan je hiervoor bedenken? Door continu jouw vaardigheden onder de loep te nemen blijf je groeien en word je stap voor stap specialist.
Training Effectief Communiceren
Wil jij inzicht in jouw eigen communicatievalkuilen? Krachtiger communiceren en hierdoor meer resultaat halen uit jouw gesprekken? In de training Effectief communiceren krijg je tools aangereikt om jouw communicatie te verbeteren. Interesse of benieuwd of deze training aansluit bij jouw leerdoelen? Neem gerust contact op met onze ontwikkelspecialist Margaret Vos (margaret@focusxl.nl of 06-10936813).