Sterke relaties zijn een voorwaarde voor een goede samenwerking, vertrouwen en betrokkenheid binnen teams. Het maakt niet alleen de uitwisseling van ideeën en feedback makkelijker, het is ook cruciaal als je medewerkers wilt motiveren om te werken aan groei en succes van de organisatie. Een manier om sterke relaties te creëren, is door je bewust te zijn van de emotionele bankrekening.
Een emotionele bankrekening is een concept dat wordt gebruikt om de kwaliteit van relaties en samenwerking met anderen te beschrijven. Net zoals bij een gewone bankrekening, waarin geld wordt gestort en opgenomen, wordt bij een emotionele bankrekening het idee van “stortingen” en “opnames” gebruikt om te illustreren hoe relaties worden opgebouwd of beschadigd.
Het idee achter de emotionele bankrekening is dat het belangrijk is om meer stortingen te doen dan opnames, om zo een gezonde en positieve relatie te behouden. Door bewust te zijn van onze interacties en de impact die ze hebben op anderen, kunnen we werken aan het opbouwen van sterke relaties met onze collega’s.
Maar pas op, het werkt ook andersom. Als je keer op keer afzegt, slordig bent met afspraken of simpelweg niet aandachtig bent, haal je geld van die rekening. En als je te veel eruit haalt zonder genoeg terug te stoppen, kan de rekening zelfs in het rood komen te staan. Dat is nooit goed voor de relatie. Het mooie is dat je altijd kunt investeren, zelfs als de relatie er niet al te best voor staat. Een simpele ‘sorry’ kan al veel goedmaken, net als een oprechte poging om het beter te doen.
Krijg inzicht in energiegevers & energievreters
Het is belangrijk om te beseffen dat wat voor de één een storting is, voor de ander juist een opname kan zijn. Er zijn bijvoorbeeld medewerkers die een compliment graag en publiek in ontvangst nemen, terwijl andere collega’s zich hier ongemakkelijk bij voelen.
Ga met elkaar het gesprek aan over wat energievreters en energiegevers zijn in de samenwerking.
Als je weet wat als positief en als negatief wordt ervaren en je houdt hier rekening mee, zorg je ervoor dat er altijd voldoende saldo hebt. Dat maakt dat medewerkers meer voor elkaar, voor jou als leidinggevende en voor de organisatie over hebben.
Jouw leidinggevende skills ontwikkelen?
Kan je hulp gebruiken bij het aansturen van medewerkers? We behandelen dit en veel andere technieken om jouw managementvaardigheden te versterken in onze training ‘praktisch leidinggeven’ Heb je een vraag of wil je aanmelden? Neem dan contact op met ontwikkelspecialist Margaret Vos via Margaret@focusxl.nl of 06-10936813. Zij helpt je graag verder.