Elke organisatie heeft doelen. Een doel motiveert en helpt ons keuzes te maken. Meestal werken we dat doel uit in een plan, zoals een jaarplan, businessplan of een teamplan. Vaak komt er van de uitvoering van die plannen weinig terecht. De plannen zijn te vaag of te uitgebreid. Of het doel is zó algemeen geformuleerd, dat de richting ontbreekt. Hoe maak je een plan dat wèl werkt?

 

Waan van de dag

Wees eens eerlijk… welk van de onderstaande uitspraken herken je voor jouw organisatie?

  • Genoeg ideeën hier, maar we doen er weinig mee
  • Projecten worden vaak opgepakt zonder plan
  • We durven niet te kiezen, daarom doen we maar van alles
  • Er is wel een doel, maar die geeft geen richting
  • Het is veiliger en makkelijker om te blijven dromen
  • We hebben wel een plan, maar we voeren het niet uit
  • De waan van de dag regeert

Geen zorgen… er is een manier om dit aan te pakken: OGSM.

 

Plan op 1 A4

OGSM is een wereldwijd gebruikte methode die helpt om (zakelijke) ambities en plannen zó concreet te formuleren en af te bakenen, dat ze haalbaar worden. OGSM dwingt om scherp te formuleren. Je werkt het hoofddoel steeds verder uit in subdoelen en concrete acties. Het resultaat is begrijpelijk, past op 1 A4 en is toch volledig. Voor onder meer Coca-Cola, Mars en Procter & Gamble is het de standaard in hun planvorming.

 

Kies een uitdagend doel

Het fundament van OGSM is het Objective: een uitdagend, maar haalbaar doel. Een uitdagend doel haalt meer uit je dan wanneer je gewoon doet wat je al in bereik hebt liggen. Toch doen de meeste organisaties het laatste. President John F. Kennedy ging begin jaren ‘60 bewust voor een zeer spectaculair doel. In die tijd overklaste de Sovjet-Unie de VS op meerdere fronten. Dit had zijn weerslag op de trots van de Amerikaanse bevolking. Kennedy had als doel om de trots weer terug te brengen en koos de ruimtevaart als middel om dit te bereiken. “Americans will be proud again, by landing a man on the moon.” Het doel werd opgedeeld in subdoelen en deze aan teams gegeven. Die vertaalden hun doelen weer in subsubdoelen en gaven die weer aan subteams.

 

Iedereen gemotiveerd

Kennedy kwam op een dag de voortgang checken bij de NASA en vroeg de schoonmaker wat hij aan het doen was. Deze was de ramen aan het lappen, maar zijn antwoord luidde zoiets als: “Ik draag mijn steentje eraan bij als eerste een man op de maan te zetten.” Iedereen was doordrongen van en gedreven door het grote doel.

 

Training Plan op 1 A4?

Wat is jouw ‘man op de maan’? In een praktische en resultaatgerichte training gaan wij met jou aan de slag met het opstellen van het plan bij een ambitieus organisatie-, team- of individueel doel. We zetten je brein flink aan het werk. Na de training – die meestal 1½ dag duurt – is het plan klaar om uitgevoerd te worden.

 

Enthousiast?

Wil je meer informatie of je direct inschrijven? Check deze link of mail ons via info@focusxl.nl of bel 085-0640689.

X