Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Ik ga akkoord

Nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van interessante trainingen, events en ontwikkelingen?
Ontvang onze nieuwsbrief!

Ervaren specialisten Maatwerk E-coaching Resultaatmetingen

Beoordelingsgesprek voorbereiden

Minimaal één keer per jaar komt het aan bod; het beoordelingsgesprek. Een beoordelingsgesprek voorbereiden is belangrijk. Om een beoordelingsgesprek goed voor te bereiden en uiteindelijk te voeren zijn er een aantal zaken van belang. Denk bijvoorbeeld aan de betekenis voor de medewerkers. Het kan voor hen van groot belang zijn. Zeker als er een mogelijke salarisverhoging wordt besproken. Ook is het belangrijk om bij de voorbereiding van het beoordelingsgesprek rekening te houden met de unieke mogelijkheid om de medewerker te motiveren. Steek daarom voldoende tijd in een beoordelingsgesprek voorbereiden en denk hierbij aan je eigen performance en motivatie. Bij een beoordelingsgesprek voorbereiden horen in ieder geval de volgende onderdelen.

  • Feedback;
  • Voorkom verrassingen;
  • Noteer praktijkvoorbeelden;
  • Denk aan de gehele periode;
  • Toekomst.

Hieronder staat bij elk van de belangrijke voorbereidingsonderdelen een tip en uitleg.

Feedback

Medewerkers hebben het recht op eerlijke- en oprechte feedback. Bij het beoordelen is het van belang dat er ruimte is voor de mening van je medewerker.

Voorkom verrassingen

Een beoordelingsgesprek voorbereiden is essentieel. Belangrijk is dat bij de voorbereiding de juiste aanloop naar het gesprek wordt gekozen. Zorg ervoor dat je medewerker geen verkeerde indruk krijgt en zo voor verrassingen komt te staan in het beoordelingsgesprek.

Noteer praktijk voorbeelden

Als manager loop je het risico in hoofdlijnen te denken en vergeet je dat je medewerker vooral vanuit de werkvloer denkt. Gebruik concrete voorbeelden om zowel positieve als negatieve punten te bespreken.

Denk aan de gehele periode

Bij een beoordelingsgesprek voorbereiden is het belangrijk om het gehele jaar of de gehele afgesproken periode te bespreken. Een korte terugval of een korte piek in de prestatie van je medewerker heeft vaak een onderliggende specifieke reden.

Toekomst

Belangrijk is om tijdens een beoordelingsgesprek voorbereiding goed na te denken over de toekomstverwachting. Noteer voor jezelf de punten die in de toekomst behouden moeten blijven en noteer tevens de verbeterpunten en je verwachting daarbij.

Het uiteindelijke voeren van een beoordelingsgesprek hoeft geen zware taak te zijn. Met een goede voorbereiding van het beoordelingsgesprek voorkom je verrassingen voor jezelf en voor je medewerker. Een beoordelingsgesprek voorbereiden is erg belangrijk. We hopen dat we je interesse gewekt te hebben voor een training beoordelingsgesprek voorbereiden.

Meer weten? Bekijk onze training beoordelingsgesprek voorbereiden.

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×