Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Ik ga akkoord

Nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van interessante trainingen, events en ontwikkelingen?
Ontvang onze nieuwsbrief!

Ervaren specialisten Maatwerk E-coaching Resultaatmetingen

Functioneringsgesprek voorbereiden

Een functioneringsgesprek voorbereiden is niet hetzelfde als een beoordelingsgesprek voorbereiden. Een functioneringsgesprek is tweerichtingsverkeer, waarbij zowel leidinggevende als werknemer gesprekspunten inbrengen. Een beoordelingsgesprek is éénrichtingsverkeer: de leidinggevende beoordeelt de werknemer.

Het verschil tussen een beoordelings- en functioneringsgesprek

Onze training Beoordelings- en functioneringsgesprekken voeren laat je precies de verschillen zien. Om te beginnen met het doel: een functioneringsgesprek is er om het functioneren van de werknemer en werkgever en de onderlinge samenwerking te verbeteren. Een functioneringsgesprek is een openhartig gesprek tussen gelijkwaardige collega’s, waarbij alles besproken kan worden. Met een beoordelingsgesprek velt een leidinggevende een oordeel over het functioneren van de werknemer. Alleen al daarom vereist een functioneringsgesprek voorbereiden een totaal andere insteek dan een beoordelingsgesprek voorbereiden.

Waarom een functioneringsgesprek voorbereiden?

Hoewel een functioneringsgesprek een tamelijk vrijblijvend karakter heeft, het vervult een belangrijk doel. Als je wilt weten hoe de situatie op de werkvloer is, hoe de organisatie loopt, hoe het staat met de doelen van de organisatie… dan wordt het belang van een functioneringsgesprek voorbereiden duidelijk. Functioneringsgesprekken zorgen ervoor dat de werknemers zich gehoord voelen en dat zij weten wat er gaande is in het bedrijf. Een functioneringsgesprek voorbereiden is dus, zonder enige twijfel, zeer nuttig.

Wat kan er worden besproken tijdens het functioneringsgesprek?

Het functioneren van werkgever en werknemer kan worden besproken, de onderlinge samenwerking, hoe die eventueel is te verbeteren. Wensen, kritische opmerkingen en doelen van werkgever en werknemer kunnen worden besproken, in een openharige sfeer. Het gelijkwaardige karakter is van groot belang; alleen dan kan er openhartig worden gesproken tussen werkgever en werknemer. Een betere manier om erachter te komen hoe de werknemer ‘tikt’, dus wat de werknemer écht belangrijk vindt, is er niet. Een functioneringsgesprek voorbereiden is dus van het grootste belang. Neem contact met ons op, om de mogelijkheden te bespreken.

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×