Eén van de oorzaken dat we projecten voor ons uitschuiven is omdat ze zo groot zijn dat we er als een berg tegenop zien. We weten niet waar we moeten beginnen. We overzien de impact op onze tijd niet. Het is makkelijker om andere werkzaamheden op te pakken die we snel kunnen afronden en die een duidelijke deadline hebben. Hieronder 4 stappen die jou helpen om ook prioriteit te geven aan die taken die erg belangrijk zijn in je werk en die je waarschijnlijk het meeste voldoening opleveren.

 

Stap 1: Gun jezelf denktijd

Vaak gunnen we onszelf geen denktijd. Het is verleidelijk om direct te starten, maar als je van te voren een helder beeld creëert van het ‘waarom’, ‘hoe’ en ‘wat’ bespaar je veel denktijd tijdens de uitvoering.

 

Stap 2: Weet waarom je het doet

Wat is de gewenste uitkomst? Waarom is dat belangrijk voor het bedrijf, het team of voor jou persoonlijk? Stap 2 is dan ook: zorg dat kraakhelder is wat je ermee wil bereiken en omschrijf het op zo’n manier alsof jouw doel al bereikt is. Als je dit ziet, motiveer je jezelf om stappen te zetten die jou dichterbij het eindresultaat brengen.

En een ander voordeel: met de gewenste uitkomst in beeld gebeurt er iets bijzonders in ons brein. We worden ons onbewust bewust van informatie. Onbewust bewust??? Ik zal het even uitleggen.

In onze hersenen zit er een filter die ervoor zorgt dat wij datgene zien, horen of voelen wat relevant is om jouw doel te bereiken. Als je aan het auto rijden bent, zie je wél de auto’s om je heen maar bijvoorbeeld niet die vogel die op de vangrail zit. De vogel is geen relevante ‘informatie’ om veilig van a naar b te komen.

Door het filter in ons brein heel gericht in te zetten- met de gewenste uitkomst helder omschreven – krijgen we een breed en compleet beeld van de to-do’s die bij het project horen.

 

 Stap 3: Maak het klein en behapbaar

Iedere keer als wij een taak afronden – komt er een shotje dopamine vrij. Dopamine zorgt ervoor dat we ons tevreden en beloond voelen. De tip is dan ook: zorg dat op jouw actielijst geen grote projecten, maar behapbare taken staan die je snel kan afvinken.

Het effectonderzoek op mijn to-do lijst hieronder was erg belangrijk voor mijn doelen, maar mijn motivatie om ermee te starten was ver te zoeken. Het werkte beter om het onderzoek eerst op te knippen in kleinere taken. Probeer het eens, je zult verbaasd zijn hoe effectief deze stap is.

 

Stap 4: Do the work, get it done

Maak iedere dag tijd voor die werkzaamheden die belangrijk zijn voor jouw doelen. Onderzoek eens op welke momenten je op je best bent. Is dat in de ochtend? Zet je telefoon op stil, outlook uit en go for it, want van niets, komt niets.

Pas de stappen toe en kijk eens wat je na drie weken hebt bereikt. Geloof me, deze aanpak is super effectief. Je vergroot jouw productiviteit, het succes in je werk én je gaat voldaan weer naar huis. Volgens mij een win-Win-win situatie.

 

Training New Time Management

In onze training ‘New Time Management’ komt doelgericht denken en doen uitgebreid aan bod. Zonder doelen kan jij nooit je tijd goed managen. Je reageert dan steeds op wat het meest urgent is. Om betere keuzes te kunnen maken is het belangrijk dat je helder hebt wat je wilt bereiken, hoe en wanneer je dat voor elkaar krijgt en wat je hiervoor WEL én NIET doet. In de training worden praktische tips aangereikt waardoor je meer overzicht en controle krijgt én houdt in je werk. Op die manier heb je ruimte en aandacht voor die taken die er écht toe doen.

X