Eigenlijk moet iedere verkoper-adviseur, standaard -ongeacht de branche- LSD gebruiken. En dan bedoel ik niet de hallucinerende middelen uit de hippiecultuur van de jaren 60. Ik bedoel de de afkorting die staat voor Luisteren- Samenvatten-Doorvragen! Dé manier om klanten goed te bedienen en werkelijk te helpen. Onlangs had ik de volgende ervaring:
Ik had mijn mountainbike; best een mooi karretje, ter reparatie aangeboden. Remblokken, ketting, nieuwe tandwielen. . . je kent dat wel. Grote beurt. De betreffende en overigens zeer vriendelijke medewerker schreef alles netjes op en gaf me een globale prijsopgave mee opdat ik niet verrast zou worden. Hij verzekerde me tevens dat ik binnen drie dagen een sms zou krijgen wanneer ik mijn fiets kon afhalen. Zo gezegd zo gedaan.
Frans, ik wil je mountainbike repareren, maar wat wil je ermee gaan doen?
Vincent, de eigenaar van de zaak, belt me twee dagen dag later op; “Frans, ik wil je mountainbike repareren, maar wat wil je ermee gaan doen?” “Fietsen natuurlijk” zei ik lichtelijk teleurgesteld. Ik dacht dat de fiets al klaar zou zijn. “Ja” zei hij, “dat snap ik, maar ik bedoel eigenlijk wat anders. Wat voor tochten wil je gaan maken? Waar ga je bijvoorbeeld fietsen? In welk gebied? En in welke tijd van het jaar?” Een spervuur van vragen kwam er op me af. Quasi verbaasd vertelde ik hem dat ik het plan had opgevat om mee te doen aan Duchenne Heroes; een ‘monster’-tocht voor het ‘goede doel’ in de eerste week van september. Zeven dagen 100km fietsen door vier Landen. Te starten aan de Belgisch- Franse grens voor een groot deel door de Ardennen. En dan via Maastricht door het Limburgse glooiende landschap naar boven; Even over de grens bij Duitsland en dan ‘naar binnen’ met als eindbestemming Nijmegen. We doen met een team van 7 renners mee, en ik zoek ook nog sponsoren zei ik heel alert en ‘bij-de-hand’.
Toch een andere fiets?
Hij hoort in alle rust mijn verhaal aan en zei daarna op serieuze toon: “Zo zo, das een hele uitdaging, petje af voor al die plannen, maar . . . Dat gaat je met deze fiets niet lukken hoor!” Even valt er een stilte. “De Ardennen is een ruig gebied met grote hoogteverschillen. De kans op regen in september is groot, betekent een nat parcours met veel modder. Je hebt dan krachtige schijfremmen nodig op oliedruk i.p.v. de remblokjes die op deze fiets zitten. Daarbij zitten er op deze fiets geen schokbrekers en dat is wel een must, in ieder geval in de voorvork en eigenlijk is dit ook wenselijk achter. Deze derailleur is te gevoelig voor modder en vuil, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Om een lang verhaal kort te maken; niet veel later sta ik in de showroom in plaats van in de werkplaats, en kocht diezelfde middag nog een nieuwe fiets. Deze man vertelt vanuit zijn verkoop- en eigen fietservaring en weet exact waar hij het over heeft. Daarnaast toont hij zijn betrokkenheid bij het goede doel; Hij biedt voor ons gehele team een fiets-clinic aan en vertrouwt me direct toe een voorstel te willen maken voor sponsoring van de kleding. Ik ben in één middag een stuk wijzer geworden.
En mijn ervaring met die tocht der tochten? Schitterend! Ik heb dagen in de regen gefietst, door ruig bos, langs afgronden en ravijnen. Bergop en bergaf. Met de bekende afdaling “la Roche’ als mijn hoogtepunt! Het is gelijk als met skiën: Onbevangen ‘Gaan met die banaan ‘ in opperste concentratie. Wel waren het ‘hele werkdagen afzien’ op de fiets. Om half 9 vertrokken we en tegen vijven kwamen we doorweekt over de finish. Waarna we dan met zijn driehonderden probeerden een warme douche te bemachtigen. Na een voedzame pastamaaltijd gingen we vroeg ‘met de kippen op stok’ in een klamme tent. Spartaans was het! Maar ik had het ook niet willen missen. Heel belangrijk, ik was maar wat wijs met mijn nieuwe fiets; heb de gehele tocht ‘geen panne’ gehad. Op mijn ‘vorige karretje’ had ik het nooit gered; Sterker nog . . . . ik was een gevaar voor mezelf én mijn medefietsers geweest als ik het wél had gedaan.
Ik ben Vincent nog steeds dankbaar en ben een loyale en trouwe klant van hem geworden. Tijdens mijn trainingen ‘Klantgericht denken en doen’ kom ik vaak nog op dit voorbeeld terug.